Kuala Lumpur and Elephant Center - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Sylvie Vermeend - WaarBenJij.nu Kuala Lumpur and Elephant Center - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Sylvie Vermeend - WaarBenJij.nu

Kuala Lumpur and Elephant Center

Door: Sylvie Vermeend

Blijf op de hoogte en volg Sylvie

11 Juli 2011 | Maleisië, Kuala Lumpur

Van8 om 0.10 vanaf Christchurch met alleen handbagage (ik krijg dat backpacken steeds beter onder de knie ;-p ) naar Kuala Lumpur (Maleisie)gevlogen. Ik was blij dat ik van te voren online had ingecheckt want er stonden rijen alsof half aziatisch Christchurch terug moest naar Maleisie. Heerlijk geslapen in het vliegtuig waardoor ik 's ochtends helemaal fit was voor een olifanten avontuur in Kuala Gandah in het Elephant Conservation Center. Dit is een opvangtehuis voor olifanten.

Nog een heel gedoe om daar te komen. Eerst werd m'n pinpas ingeslikt door een pinautomaat. Misschien was ik dus toch niet zo wakker, want het was alleen voor visa kaarten en dat had ik even niet gelezen.. Maar gelukkig doen ze hier niet moeilijk over dat soort dingen en kwam er direct iemand met een sleuteltje om m'n pas eruit te halen. Gebeurt dus vast vaker :-) Daarna een taxi naar Kuala Gandah geregeld en na een uurtje ofzo zag ik dan de eerste contouren van Kuala Lumpur. Wat een stad! En heel anders dan ik verwacht had. Superveel hoge luxe gebouwen, waaronder de patronas towers en alles ziet er heel welvarend uit. Maar wat een verschil als je KL uit rijdt, dab zien alleen nog maar palmen, palmen en nog eens palmen. En je moet ook niet verbaasd opkijken als er ineens een wilde aap voor de auto langs rent :-)

In het Elephant Center werd ik als een VIP ontvangen, toch handig als je van te voren even internet af struint naar de beste guides:the Elephant Man :-) Ik hoefde zelfs niet naar de receptie te lopen, maar werd gereden in een auto met airco. Daarnaast waren we de hele dag maar met een groepje van 4 en Zali (the Elephant Man) en kregen we een kijkje achter de schermen en allerlei extra's. We hadden eerst een rit op een olifant door de jungle. Erg bijzonder! De olifanten hadden geen houten stoeltje op hun rug, zoals je wel een op plaatjes ziet, want dat doet pijn bij zo'n beest en in dit centrum staat het welzijn van de olifant voorop. Dus geen kunstjes enzo.

Na de lunch (inclusief zwarte haar :-) ) in een huiskamertje van 1 van de vrijwilligers mochten we het voer voor de olifanten klaar maken. De baby olifanten kregen een mengsel van wit brood, melk, water, buine suiker en rijst. Dit moesten we helemaal fijn maken met onze hande zodat het door een flesopening kon, best vies, haha.. Voor de grote olifanten hebben we massa's bananenboom en bamboe op een wagentje geladen. Gelijk even een work-out gehad :-) Daarna kon je met de baby-olifanten zwemmen en spelen in de rivier. En hebben wij ze nog wat eten gegeven met een fles. Een olifantje pakte die fles met z'n slurf gewoon uit je handen en gaf zichzelf eten uit de fles :-)

Met de rest van de groep, een familie met dochter uit de UK, klikte het zo goed, dat ze mij uitnodigden om ook 's avonds wat te gaan doen. Maar ik kon eerst even heel relaxed douchen in hun 5-sterren hotel naast de patronas towers. Nadat we mijn rugzak gedropt hadden in de backpackers waar ik sliep (kleine tegenvaller na dat hotel, haha..maar ik betaalde 6E per nacht en zijn 200), gingen we met de taxi naar Chinatown. KL in de avond is trouwens echt een aanrader! Alles is supermooi verlicht en vooral de petronas towers zijn dan echt schitterend. In deze towers is een enorme mall met alleen maar winkels met hele dure merken zoals Pucci, Armani enz. Net iets boven mijn budget helaas :-p Een nadeel van KL is wel dat er de hele dag overal files staan. Je moet dus geen haast hebben. Ook moet er voor alle wegen buiten KL tol betaald worden, gaat rechtstreeks naar de staatskas. Het is hier ook wel redelijk corrupt. Ik heb de enorme demonstraties van afgelopen zaterdag gelukkig net gemist, niemand mocht toen z'n hotel uit en er zijn 600 mensen opgepakt.

In Chinatown kun je echt over de koppen lopen, maar het is er wel heel leuk. Overal zijn kraampjes met eten en je kunt er echt vanalles fake kopen. Van adidas-jasjes tot nike-schoenen, van alles is een namaak-versie te krijgen. Gelijk even voor 2 Euro een nep-trouwring gekocht. Word ik tenminste niet meer de hele tijd lastig gevallen door trouwlustige Maleisiers :-)
We hebben trouwens superlekker gegeten in een tentje op straat , gewoon kijken waar de lokals zitten, dan overleef je het wel :-) Enig nadeel is dat je met stokjes moet eten. Totaal geen succes bij mij, na lang zwoegen met die dingen kreeg ik er net 1 rijstkorrel op en voor ik het dan voor elkaar gekregen heb om die stokjes richting m'n mond te bewegen is die rijstkorrel er alweer baf gevallen :-) What a hell of a job! Denk niet dat ik hier ook maar een gram aan kom in dit land. Ze moeten die stokjes eens bij de weight watchers gaan invoeren, succes gegarandeerd..























  • 16 Juli 2011 - 16:52

    Kris Ines:

    hallo morgen vertrekken wij ook naar kl kan je ons vertellen waar we de beste guides: Elephant man voor Kuala Gandah kunnen vinden op het internet.
    groetjes Kris en Ines.

  • 17 Juli 2011 - 09:43

    Petra:

    Hoi syl,

    Wat weer en super avontuur. Die olifanten, wat leuk!!! Heel veel plezier nog!!

    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Kuala Lumpur

Sylvie

Actief sinds 09 Mei 2011
Verslag gelezen: 441
Totaal aantal bezoekers 59659

Voorgaande reizen:

09 Februari 2016 - 28 Februari 2016

Filipijnen

23 Juli 2014 - 04 Augustus 2014

Shanghai & Hong kong

17 Augustus 2012 - 08 September 2012

Back to Azie!

16 Mei 2011 - 14 Augustus 2011

Nieuw Zeeland!!!

Landen bezocht: