Jungle track inclusief oerang oetangs :-) - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Sylvie Vermeend - WaarBenJij.nu Jungle track inclusief oerang oetangs :-) - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Sylvie Vermeend - WaarBenJij.nu

Jungle track inclusief oerang oetangs :-)

Door: Sylvie Vermeend

Blijf op de hoogte en volg Sylvie

14 Juli 2011 | Indonesië, Batavia

Na heerlijk onder een klamboe geslapen te hebben, 's ochtends ontbeten met een pannenkoek met hagelslag. Gewoon te krijgen hoor hier in Indonesie :-) Om 9.00 vetrok ik met een klein rugzakje (je wordt hier steeds makkelijker) met nog 4 nederlandse meiden onder begeleiding van onze gids Thomas, ook wel bekend als de jungle man, voor een tocht door de jungle inclusief overnachting. Onderweg liet hij ons allerlei dingen zien die in de jungle groeien zoals cacao en kruidnagel. Ook legde hij uit hoe met het sap wat uit palmbomen wordt getapt rubber wordt gemaakt.En kwamen we zomaar nog even een schorpioen tegen. Best een vaag beest in het echt.

Na een half uur kwamen we de eerste aap al tegen. En ook enorme oerang oetangs. Vooral de mannetjes zijn echt enorm groot! Op een gegeven moment slingerden ze zelfs gewoon over je hoofd heen. Dan moet je wel hard we rennen, want ze kunnen ook ineens heel agressief worden. We kwamen zelfs nog een oerang oetang met een babytje tegen. Heel bijzonder om te zien.

De tocht was best zwaar. Vooral het omhoog klimmen en afdalen. Je moest je echt goed vasthouden aan lianen en takken en soms was het zo glad dat je redelijk hard naar beneden gleed. Ging wel sneller :-) Bij elke stap moest je dan ook goed uitkijken waar je je voet neer zette en ook als je een tak vastgreep moest je wel even checken of je niet in een enorme mier greep. Die beesten grijpen zich met hun voorpoten vast in je huid en uit ervaring kan ik vertellen dat dit niet heel chill voelt :-) Voordeel van zo'n tocht is dat je wel zo'n 2 kilo lichter bent na afloop, want je zweet enorm. Wel relaxed dat je onderweg vers geplukte banantjes, lichees en passievruchten kreeg. Die je met 2 nieuwschierige apen kon delen :-) Denk dat die beesten deze rustplek al eerder ontdekt hadden, want ze zagen er redelijk rond uit :-) De lunch was ook superlekker: rijst met ei, kroeppoek en komkommer in een bamboeblad.

Na de lunch was er even stress omdat we Mia, een nogal agressieve oerang oetang ineens tegen kwamen. We moesten ineens rennen om niet aangevallen te worden en dat is absoluut niet gemakkelijk in de jungle... Gewoon lopen is met alle takken, boomstammen, klime en glij-acties al een kunst. Maar wel spannend! Aan het einde van de middag kwamen we bij een open plek bij een rivier aan, hier sliepen we ook. Omdat iedereen het superwarm had sprongen we direct in de rivier, om er het eerste uur ook niet meer uit te komen. Ook erg handig om je kleren even in te wassen. Het avondeten werd op een vuurtje gekookt. Echt bijzonder dat ze zulk lekker eten op zo'n primitieve manier konden maken. Na het eten deden we nog wat spelletjes en toen was iedereen wel redelijk moe. Slapen werd het 'm niet echt, we lagen gewoon op de grond en dat ligt toch niet echt chill, haha.. Daarnaast vonden een aantal mega-mieren, bloedzuigers en muggen onze plek ook wel relaxed, dus daar had je het ook nog druk mee.

Bij het ontbijt was iedereen dus nog redelijk moe, maar gelukkig hoefden we niet meer te lopen. De tocht terug was in een tube (een rubberen band). Deze tubes werden aan elkaar gebonden en onze bagage hing in plastic zakken aan de tubes. De gids bestuurde met een stok onze 'tube-boot'. Het ging soms wel redelijk hard wanneer de rivier ruig stroomde, maar dat was alleen maar mooi. We kwamen wel kleddernat weer aan in Buklit Lawang. Jammer om afscheid te nemen van de rest van de meiden, maar helaas moet ik direct alweer richting het vliegveld omdat ik 's avonds in Bangkok (Thailand) wilde zijn. Die indonesiers verdienen goed aan dat vliegveldje trouwen. Voor je het land in mag moet je eerst voor 25 Dollar een visum aanschaffen en als je het land weer verlaat moet je nog een keer een soort tourist tax betalen. Daarnaast is de douane ook wel een beetje vaag. Sinds wanneer behoort de vraag " Do you have a boyfriend" tot de standaardvragen? :-) Vervolgens had die douane-gast het zo druk met kletsen met mij dat m'n bagage niet meer gecheckt is, haha..Als ik ooit nog mocht willen trouwen met een indonesier dan kan ik me daar melden :-)

• 21 Juli 2011 - 07:12

Bert Uit Delft:

Hoi Sylvie,
    Geweldig! Dat is wel wat anders als de de Zeegse duinen. Mooie foto's. Dit zal je altijd blijven herinneren. Ik hoop dat je ooit weer kunt aclamatiseren in nl, wat een prachtig avontuur.