Much dammage from the earthquake... - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Sylvie Vermeend - WaarBenJij.nu Much dammage from the earthquake... - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Sylvie Vermeend - WaarBenJij.nu

Much dammage from the earthquake...

Door: sylvievermeend

Blijf op de hoogte en volg Sylvie

20 Mei 2011 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Het is erg leuk om lid te zijn van de hockeyclub hier, want je leert direct enorm veel mensen kennen.
Donderdagavond werd ik opgehaald door Rosie (iemand uit mijn team) en gingen we wat drinken in een pub in één van de sub-urbs met wat andere mensen van HSOB Burnside. Omdat het centrum van Christchurch totaal vernield is, spreekt iedereen nu af in de pubs rond de Malls in de sub-urbs. Maar een biertje is hier geen Nederlands biertje…. je krijgt hier direct ongeveer een halve liter. Gelukkig voor mij geen probleem door de stap-avondjes met Willemijn :-) Goede voorbereiding.

Vrijdag ben ik erop uit gegaan met de fiets om Christchurch een beetje te verkennen. Via de hockeyclub heb ik een supermooie oranje bike gekregen. Heel wat beter dan mijn eigen semi-studenten fiets :-p Je moet hier verplicht een helm dragen, niet heel charmant, maar goed. Er zijn hier dan ook geen echte fietspaden, je rijdt op een soort strookje naast de normale main roads of op de stoep. ’s Avonds dragen veel mensen dan ook zo’n fluorescerend jackje, als ze al met de fiets gaan… Echt alles gaat hier met de auto en iedereen heeft er ook één of meerdere. Je mag dan ook al rijden vanaf 16 jaar. Ik moet elke keer wel heel goed nadenken dat ik links moet rijden, echt raar.

Rondom Christchurch liggen veel echt enorme parken, het Stadspark of het Noorderplantsoen zijn daarbij vergeleken enorm klein. Onder andere Hagley Park is heel erg mooi. Vooral bij 20 graden en veel zon :) Zo’n herfst wil in in Nederland ook wel. Wat erg opvalt is dat er in de parken overal sportvelden, met vooral rugby-goals, zijn. Dit is ook wel op de foto’s van Hagley Park te zien.

Het was heel indrukwekkend om het centrum van Christchurch te zien. Heel veel gebouwen zijn ingestort of totaal verdwenen. Het epi-centrum van de aardbeving lag precies in het midden van het centrum van Christchurch en daar is de schade dan ook het grootst. Van de beroemde kathedraal staat alleen het bijgebouw nog overeind. Alle musea en oude gebouwen zijn gesloten omdat ze of ingestort zijn of er zoveel scheuren in zitten dat ze niet veilig zijn. Bars, het rugby-stadion en scholen zijn gesloten. Aan de west-kant van Christchurch hangen dan ook op elk gebouw/winkel/huis notes met een kleurcode of het er veilig is. Er zijn nu nog steeds after shocks, maar die zijn heel licht. Ik sliep er gewoon door heen gisternacht :-)Het gaat nog wel jaren duren voordat alles hier weer herbouwd is. Veel hoogbouw, in zoverre dat hier al is, moet worden neergehaal d en herbouwd. Omdat er geen centrum is komen er ook nog maar weinig toeristen en backpackers naar Christchurch. Alle business, scholen enz. zijn allemaal verplaatst naar de sub-urbs.

Vrijdagavond werd ik weer opgehaald door teamgenoten om wat te gaan drinken en eten in een pub. Erg gezellig! Soms is het wel lastig om iedereen te verstaan, de meeste nieuw zeelanders hebben een lastig accent. Wat ik goed begin over te nemen :-) Morgen en zondag a lot of hockey! Zin in!




  • 24 Mei 2011 - 09:38

    Willemijn:

    Hee Syl,

    Wat een verhalen heb jij weer! Ik moet nu inderdaad de drink-training in mijn eentje voortzetten! Haha, arme ik.. Maar over een tijdje gaan we weer samen aan de slag;)

    Xx

  • 24 Mei 2011 - 18:01

    Marijne:

    eathquake????

  • 24 Mei 2011 - 20:16

    Matty:

    Hoi,

    Had nooit gedacht dat jij een helm op zou zetten. Heel verstandig.
    Misschien kun je hem ook opzetten als je het centrum bezoekt.
    Indrukwekkend die foto's.

    Liefs van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Christchurch

Sylvie

Actief sinds 09 Mei 2011
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 59649

Voorgaande reizen:

09 Februari 2016 - 28 Februari 2016

Filipijnen

23 Juli 2014 - 04 Augustus 2014

Shanghai & Hong kong

17 Augustus 2012 - 08 September 2012

Back to Azie!

16 Mei 2011 - 14 Augustus 2011

Nieuw Zeeland!!!

Landen bezocht: